Een team van onderzoekers van de Johns Hopkins Universiteit heeft verder bewijs gevonden van de voordelen van een evenwichtige voeding. Het gaat hierbij om het mediterrane dieet, waarbij koolhydraten uit onder andere wit brood en pasta vervangen worden door onverzadigde vetten uit avocado’s, olijfolie en noten.
De onderzoekers van John Hopkins University beweren dat de gezondheid van het hart kan verbeteren en de kans op hart- en vaatziekten verminderd kan worden door simpelweg bepaalde voedingsmiddelen om te wisselen met ander eten, zelfs als dit niet gepaard gaat met gewichtsverlies.
Door het juiste soort vet in een gezonde voeding te introduceren kan het risico op toekomstige hart-en vaatziekten verminderd worden. Meghana Gadgil, een postdoc in de afdeling Algemene Interne Geneeskunde aan de Johns Hopkins University School of Medicine en haar collega’s analyseerden voor het onderzoek gegevens uit de OmniHeart Trial. Tijdens dit onderzoek werden de cardiovasculaire effecten van drie verschillende evenwichtige diëten op 164 mensen met een enigzins verhoogde bloeddruk, maar zonder diabetes, bestudeerd. De onderzoekers vergeleken hoe goed het lichaam in staat was om de bloedsuikerspiegel te reguleren en het insulineniveau op peil te houden voor drie verschillende diëten: een koolhydraatrijk dieet, een eiwitrijk dieet en een dieet rijk aan onverzadigde vetten. Bij mensen die insuline niet effectief gebruiken kan zich diabetes type 2 ontwikkelen, wat een belangrijke risicofactor is voor hart-en vaatziekten.
De onderzoekers ontdekten dat een evenwichtige voeding die rijker is aan onverzadigde vetten zoals die in avocado’s, olijfolie en noten voorkomen het insulinegebruik aanmerkelijk verbetert ten opzichte van een dieet met veel koolhydraten, en dan in het bijzonder geraffineerde koolhydraten die in wit brood en pasta zitten. Het dieet dat de voorkeur verdient lijkt erg op het mediterrane dieet, geïnspireerd door het eten van Zuid-Italië en Griekenland waar de nadruk ligt op gezonde vetten, fruit en groenten.
Elke deelnemer aan het onderzoek volgde elk van de drie diëten gedurende zes weken, met twee tot vier weken ertussen. Bloedmonsters werden verzameld in week vier en zes van elk dieet, en gebruikt om de insuline- en glucosespiegels te meten. Het onderzoek was zo ontworpen dat de deelnemers niet zouden aankomen of afvallen, omdat al veel ander onderzoek heeft gekeken naar het effect van het verliezen van gewicht op het insulinegebruik. Door het gewicht stabiel te houden kon er juist specifiek gekeken worden naat de invloed van bepaalde voedingsstoffen op de bloedsuikerspiegel. Het blijkt dat de gezondheid van het hart beter wordt als bepaalde vetten vervangen worden door betere vetten, zelfs als er daarnaast geen sprake is van gewichtsverlies.
Bron: http://weblogs.baltimoresun.com/health/2011/11/mediterranean_diet_affirmed_as.html
Image: m_bartosch / FreeDigitalPhotos.net
TIP naar aanleiding van dit artikel: Noten, olijfolie en avocado bevatten veel vetten, maar het zijn goede vetten!
DISCUSSIE naar aanleiding van dit artikel: Maar toch lijkt het me beter als mensen ook afvallen!


Facebook Reacties: