Elke dag noten eten kan helpen om complicaties te voorkomen bij mensen met type 2 diabetes, blijkt uit nieuw onderzoek van het St. Michael’s Hospital en de Universiteit van Toronto.
Uit het onderzoek, online gepubliceerd in het tijdschrift Diabetes Care, blijkt dat het eten van twee gram noten per dag effectief is bij mensen met type 2 diabetes. Ongezouten, onbewerkte of ‘dry roasted’ noten kunnen helpen om de bloedsuikerspiegel op peil te houden, zonder dat patienten daarbij aankomen.
Proefpersonen met type 2 diabetes werden in drie groepen verdeeld. De eerste groep kreeg muffins te eten, de tweede groep kreeg noten (amandelen, pistachenoten, walnoten, pecannoten, hazelnoten, pinda’s, cashewnoten, en macadamia’s) en de derde groep een combinatie van muffins en noten.
Bij proefpersonen die alleen noten te eten kregen werd de grootste verbeterering van de bloedsuikerspiegel vastgesteld na de HbA1c test. Ook werd het LDL (“slechte cholesterol”) in deze patienten verlaagd. Bij de andere twee groepen werd geen verbetering van de bloedsuikerspiegel waargenomen, maar bij de proefpersonen die muffins en noten te eten kregen daalde het LDL cholesterol wel.
De patienten die alleen noten te eten hadden gekregen verlaagden hun HbA1c significatnt. Daarnaast is het eten van noten noch in de huidige studie, noch in eerder onderzoek in verband gebracht met gewichtstoename. Noten lijken dus zonder problemen deel uit te kunnen maken van een gezond dieet. Het kan voor patienten met diabeter type 2 gunstig zijn om koolhydraten gedeeltelijk te vervangen door noten.
Bron: http://care.diabetesjournals.org/content/early/2011/06/02/dc11-0338.abstract
Image: Grant Cochrane / FreeDigitalPhotos.net


Facebook Reacties: