Cafeïne heeft wel degelijk effect op het risico op diabetes

Er is steeds meer bewijs voor het feit dat cafeïne de glucosehuishouding kan verstoren, en daarmee kan bijdragen aan de ontwikkeling van diabetes type 2, een groot probleem voor de volksgezondheid. Een artikel in het eerste nummer van het Journal of Caffeine Research: The International Multidisciplinary Journal of Caffeine Science, een peer-reviewed kwartaaltijdschrift van Mary Ann Liebert, Inc. publishers gaat in op de nieuwste ontwikkelingen. Het stelt dat eerdere onderzoeken, die concludeerden dat cafeïne  juist beschermende eigenschappen heeft, het bij het verkeerde eind hebben.

James Lane, PhD, van Duke University, beschrijft verschillende onderzoeken die hebben aangetoond dat cafeïne het potentieel heeft tot het verhogen van insulineresistentie (oftwel verminderde glucosetolerantie) bij volwassenen die geen diabetes hebben. Dit effect zou bij gevoelige individuen de kans op diabetes type 2 kunnen vergroten. Bij volwassenen met diabetes type 2 hebben onderzoeken aangetoond dat de stijging van de bloedsuikerspiegel die optreedt nadat ze koolhydraten hebben gegeten groter is als ze tegelijk ook cafeïnehoudende dranken zoals koffie hebben gedronken. Dit effect zou kunnen bijdragen aan een hogere glucosespiegel bij mensen met diabetes, en kan de behandeling gericht op het beheersen van hun bloedglucose in de weg kunnen zitten.

“Meer dan 220 miljoen mensen wereldwijd hebben diabetes”, zegt Editor-in-Chief Jack E. James, PhD van de School of Psychology van de National Univesity of Ireland in Galway. “De verbanden die zijn aangetoond tussen diabetes en de consumptie van cafeïnehoudende dranken (vooral koffie) zijn van groot belang wanneer je bedenkt dat meer dan 80% van de wereldbevolking elke dag cafeïne binnenkrijgt. Dr. Lane’s bestudering van het onderwerp geeft de duidelijkste beschrijving tot nu toe van wat we al wel weten, wat we niet weten, en wat er dringend gedaan moet worden!”

Het Journal of Caffeine Research biedt een broodnodige gezaghebbende bron en centraal forum voor de kennis over en de effecten van cafeïne op de menselijke gezondheid. Het tijdschrift streeft ernaar om een compleet beeld te geven over de wetenschap rondom cafeïne, zoals de verschillende onderzoeksmethoden die gebruikt worden bij onderzoeken naar cafeïne, en de diversiteit aan opvattingen en meningen over de werking en effecten van cafeïne. Het eerste nummer van het tijdschrift gaat in op de brede reikwijdte van het debat en relevant onderzoek in dit opkomende klinische en wetenschappelijke veld. Zo zijn er artikelen over de effecten van cafeïne op militair personeel in oorlogstijd, een provocerend rondetafelgesprek over cafeïne, alcohol en jeugd, en artikelen over de effecten van cafeïne consumptie door vrouwen en mannen op de resultaten van ivf-behandelingen, en meer.

Bron: Mary Ann Liebert, Inc., 7 april 2011

Facebook Reacties:

Comments are closed.