Zwangere vrouwen met lage niveaus van vitamine D hebben meer kans op zwangerschapsdiabetes, en hun baby’s zijn meer geneigd tot het ontwikkelen van zwakke botten. Dit blijkt uit een onderzoek en redactioneel commentaar gepubliceerd in het nieuwste nummer van het Medical Journal of Australia. In het redactioneel commentaar geschreven door professor Peter Ebeling van de University of Melbourne and Western Health, worden zwangere vrouwen omschreven als groep met een hoog risico op het krijgen van vitamine D-deficiëntie tijdens de zwangerschap, en daaraan verwante ziekten zoals zwangerschapsdiabetes waardoor zowel moeder als baby gevaar lopen.
“Er is bewijs dat vitamine D-deficiëntie koppelt aan nadelige zaken rondom de zwangerschap, zoals pre-eclampsie, hoge bloeddruk, hogere aantallen keizersnedes en te vroege geboortes.” Zwangerschapsdiabetes (GDM) komt steeds vaker voor, tot bij 10% van de zwangerschappen. “Het huidige bewijs geeft een sterke ondersteuning voor de routinematige screening op vitamine D-deficiëntie vroeg in de zwangerschap”, ging hij verder. “Bovendien moet bij een gebrek vroeg in de zwangerschap worden gestart met vitamine D-suppletie om de botten van baby’s te helpen versterken en omdat het misschien de kans op, of de ernst van GDM kan verminderen. “Uit het ontbreken van een consistente bloedtest tijdens de zwangerschap blijkt dat slechts een beperkt aantal vrouwen worden gecontroleerd op vitamine D-deficiëntie.”
Hij stelde voor dat er plannen van worden gemaakt voor goedkopere vitamine D-supplementen met hogere doses vitamine D, zodat meer vrouwen zich dit kunnen veroorloven. “Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven lopen het meeste risico bij een vitamine D-deficiëntie en zijn vaak niet in staat om zichzelf supplementen te kunnen veroorloven”, vervolgde Professor Ebeling.
Zijn commentaar staaft het onderzoek dat zegt dat iets meer dan 40 procent van de 147 zwangere vrouwen die werden getest bij Westmead Hospital een onvoldoende vitamine D-spiegel bleken te hebben. “De 41 procent zwangere vrouwen die te weinig vitamine D binnen krijgen is onaanvaardbaar en identificeert vitamine D-insufficiëntie als een kwestie van volksgezondheid die van belang is”, volgens Dr. Jenny Gunton, Westmead endocrinoloog.
Beide onderzoekers bevelen verder onderzoek aan naar het mogelijke verband tussen vitamine D en zwangerschapsdiabetes.
Bron: University of Melbourne, 5 april 2011


Facebook Reacties: