Het eten van een vette fastfoodmaaltijd is nooit goed voor je, maar die maaltijd wegspoelen met een kop koffie is nog slechter, volgens een nieuw onderzoek van de University of Guelph.
Onderzoeker Marie-Soleil Beaudoin heeft niet alleen ontdekt dat de bloedsuikerspiegel van een gezond persoon omhoog schiet na het eten van een vetrijke maaltijd, maar dat de verhoging nog eens dubbel zo groot wordt na zowel een vette maaltijd en cafeïnehoudende koffie – tot een niveau vergelijkbaar met dat van mensen die een gevaar lopen op diabetes.
“De resultaten laten zien dat verzadigd vet het vermogen van het lichaam om suikers uit het bloed te halen verstoort en dat het, in combinatie met cafeïnehoudende koffie, dit effect nog verder versterkt”, volgens Beaudoin, een PhD-student die het onderzoek uitvoerde met hoogleraren Lindsay Robinson en Terry Graham van de University of Guelph. “Suiker in ons bloed voor langere periodes is ongezond want dit is een belasting voor de organen in ons lichaam.”
Gepubliceerd in april 2011 in het Journal of Nutrition is dit het eerste onderzoek dat de effecten van verzadigde vetten en cafeïnehoudende koffie op de bloedsuikerspiegel in kaart brengt. Dit is gedaan met behulp van een nieuwe vette cocktail die alleen lipiden bevat. Deze speciaal ontworpen drank stelde onderzoekers in staat om nauwkeurig na te bootsen wat er gebeurt met het lichaam als we vet innemen. Voor het onderzoek dronken gezonde mannen ongeveer één gram van de vette drank voor elke kilogram aan lichaamsgewicht die ze hebben, en dit deden ze voor hun eerste maaltijd. Zes uur later kregen ze een tweede maaltijd bestaande uit een suikerdrank.
Meestal wanneer ons lichaam suiker binnenkrijgt, reageert het lichaam door insuline produceren, die de suiker afbreekt en richting onze spieren distribueert. Maar de onderzoekers kwamen er achter dat de vette maaltijd een negatief effect heeft op het vermogen van het lichaam om suiker uit het bloed te halen. De bloedsuikerspiegels van de onderzochte mannen waren 32% hoger dan wanneer de mannen de vette cocktail niet hadden gehad.
De onderzoekers testten ook de impact van cafeïnehoudende koffie gecombineerd met de vette drank. Voor deze test kregen de deelnemers het equivalent van twee kopjes cafeïnehoudende koffie, vijf uur na inname van de vette drank. Één uur later kregen ze vervolgens de suikerdrank. De resultaten toonden aan dat de bloedsuikerspiegel verhoogd was met 65% in vergelijking met toen de deelnemers niet het vet en de cafeïnehoudende koffie hadden gehad.
“Dit toont aan dat de effecten van een vetrijke maaltijd uren kunnen duren. Wat je eet voor de lunch kan van invloed zijn op hoe je lichaam reageert op voedsel later op de dag.”
Naast het testen van de bloedsuikerspiegel van de deelnemers, keken de onderzoekers ook naar de effecten op het maag-darmstelsel door het meten van bepaalde hormonen die door de darmen werden vrijgegeven na inname van het vet. Deze hormonen geven een signaal aan de alvleesklier om insuline vrij te geven, zodat de suiker kan worden afgebroken. De onderzoekers ontdekten dat de reacties van deze hormonen op koolhydraten verminderd waren na inname van de vette drank.
“Uiteindelijk hebben we ontdekt dat vet en cafeïnehoudende koffie de communicatie beperkt tussen de darmen en de alvleesklier. Dit zou een rol kunnen spelen bij de vraag waarom bij de deelnemers de suiker in hun bloed niet zo eenvoudig kon worden afgebroken”, aldus Beaudoin. De resultaten van het onderzoek zijn vooral belangrijk voor mensen met een risico op ziekten aan het spijsverteringssysteem en diabetes type 2.
“We weten al vele jaren dat mensen met het risico op type 2 diabetes hun inname van cafeïne moeten beperken. Het drinken van cafeïnevrije koffie in plaats van cafeïnehoudende koffie is een manier om je glucosetolerantie te verbeteren. Het beperken van de inname van verzadigde vetzuren zoals aanwezig in rood vlees, verwerkte voedingsmiddelen en fastfood maaltijden is ook positief. Dit onderzoek heeft aangetoond dat de effecten van deze voedingsmiddelen rijk aan verzadigde verzuren ernstig en langdurig kunnen zijn.”
Bron: University of Guelph, 1 april 2011


Facebook Reacties: